Audyt marketingowo-sprzedażowy i warsztaty w Hurtowni LONG
AUDYT MARKETINGOWY DISCOVER I STRATEGIA MARKETINGOWA B2B
Hurtownia LONG, czyli:
Świetna firma, która zajmuje się dystrybucją szeroko rozumianych materiałów instalacyjnych i budowlanych. Istnieje na rynku 30 lat i w tym czasie zbudowała stabilną pozycję. Okres pandemii, to dla zespołu LONG czas nowych wyzwań i niezbędnych zmian do wdrożenia.
Wyzwanie:
Głównym wyzwaniem z jakim spółka na co dzień się zmaga to silna konkurencja na rynku lokalnym.
Jednym słowem: zawsze znajdzie się firma, która proponuje niższą cenę. W hurtowni właśnie powstal nowy dział marketingu, którego celem jest:
- docierania do nowych klientów B2B,
- wspierania handlowców w utrzymywaniu relacji z dotychczasowymi.
Do tego powstał plan na wzmocnienie sprzedaży w relacji B2C.
Na tym etapie zagadnienia do rozpracowania uzupełniły następującą listę:
- wybór kanału marketingowego – który uruchomić, w który zainwestować najwięcej energii,
- spięcie marketingu ze sprzedażą i wzmocnienie współpracy (wzrost zainteresowania ofertą nie może przytkać działu handlowego),
- jak zaplanować działania w czasie, żeby były optymalnie angażujące.
Na start audyt marketingowy, a potem?
Przeprowadziliśmy audyt marketingowy w ramach Warsztatu Discover, żeby zdiagnozować, które obszary wzmocnić, które wymagają przebudowy, a które wykorzystać w realizacji założonych celów.
W ten sposób postawiliśmy hipotezy dotyczące niszy oraz persony klienta docelowego. A także kanały dotarcia.
W następnym etapie zeszliśmy do poziomu klienta docelowego. Poprzez serię pogłębionych wywiadów udało nam się zebrać zestaw obiecujących wniosków dotyczących usprawnień, oczekiwań, preferencji i wyróżników Long na rynku.
Równolegle przeprowadziliśmy szkolenie z zakresu marketingu w B2B, wykorzystania mediów społecznościowych.
Poprzez warsztaty w dziale sprzedaży udało się zarysować nowy proces sprzedaży połączony z procesem marketingowym oraz procesem realizacji.
Zestawiliśmy narzędzia CRM. Potwierdziliśmy, że nowy proces może w nich zostać odwzorowany, a także skonsultowaliśmy go z handlowcami.
Tak zakończył się pierwszy etap współpracy, którego efektem jest decyzja Klienta o założeniu sklepu internetowego (albo zmiana obecnego sklepu na lepszy) Hurtowania wkracza w świat, w którym dużo mówi się o architekturze headless eCommerce i takich platformach jak Magento, Spryker, Pimcore, Shopify, Shopware, WooCommerce.
Wybór platformy eCommerce to tylko część projektu pt. „jak założyć sklep internetowy”. Żeby wdrożenie przełożyło się na wzrost przychodów i zysków, trzeba je pogodzić z marketingiem e-sklepu, dobrać odpowiedni system płatności online. A następnie zweryfikować na ile cała koncepcja wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom klienta końcowego – bo to klient końcowy ostatecznie klika „enter” podczas dokonywania zakupu. W tym celu zarekomendowaliśmy przeprowadzenie kampanii testowej (link).